Driftmeddelande
Särskilt ansvar för flerbostadshus
Som fastighetsägare i en bostadsrättsförening eller till ett flerfamiljshus har du ansvar för att avfallshanteringen fungerar på ett bra sätt. Här får du veta mer om ditt ansvar och våra regler.
Ansvaret innebär bland annat att du ser till att de boende, och eventuella verksamheter, i fastigheten har möjlighet att sortera och att de sorterar sitt avfall rätt.
I ansvaret för sortering och insamling ingår
- att ha ett abonnemang för avfallshämtning hos oss
- att det finns ett lämpligt utrymme och tillräckligt med avfallsbehållare
- att hålla avfallsutrymmen och behållare rena och i gott skick
- att informera de boende om hur avfallet ska sorteras
- att se till att de boende har tillgång till och använder våra papperspåsar för matavfall
- att inte blanda farligt avfall och elavfall med annat avfall
- att farligt avfall från hushåll inte blandas med farligt avfall från verksamheter
- att avfall under kommunalt ansvar inte blandas med annat avfall
- att följa kommunens regler för avfallshantering
- att betala avfallsavgiften enligt kommunens taxa
- att meddela oss om något förändras i fastigheten som påverkar avfallshanteringen
Utrymmen och behållare
För varje fastighet behöver det finnas avfallsutrymmen för:
- matavfall och restavfall
- grovavfall, elavfall och farligt avfall – eller en plats där de boende kan lämna detta
Utrymmen och hämtningsställen ska vara lättillgängliga för både de boende och för oss som hämtar avfallet. För att underlätta hämtningen behöver transportvägen vara godkänd av oss och vara fri från hinder, snö och halka.
Installera digitalt lås på dörrarna eller håll dem upplåsta
Idag har vi installerat digitala lås på soprumsdörrarna hos de flesta flerbostadshus. Eftersom vi inte längre använder oss av vanliga dörrnycklar behöver du, som inte vill ha digitalt lås, se till att dörrarna är upplåsta vid varje hämtningstillfälle.
Läs vidare om du ännu inte tackat ja till digitala nycklar. Här berättar vi om alla fördelar och vad det innebär. Vi står för kostnaderna.
Skadade eller förlorade behållare
För att kärlen ska hålla länge är det bra att skydda dem mot onödigt slitage. Om ett kärl skulle skadas eller försvinna kan du behöva betala för ett nytt.
När du hyr ut till företag
Du behöver känna till vilka avfallsentreprenörer dina hyresgäster anlitar i de fall som avfallshantering inte ingår i hyran, till exempel när företag eller verksamheter hyr lokaler av dig. Du har trots allt det övergripande ansvaret för fastighetens avfall.
Fett och olja
Om det finns en restaurang, ett bageri eller en annan livsmedelsverksamhet i fastigheten behöver den ha en fettavskiljare. Det är viktigt för att förhindra fettutsläpp i avloppet.
Läs mer om vad som gäller för fett och olja.
Praktiska tips och lagkrav för avfallsutrymmen
Om du planerar en ny- eller ombyggnation finns det riktlinjer för hur avfallsutrymmen bör utformas. Vår branschorganisation Avfall Sverige har en handbok med praktiska tips och lagkrav:
Ta del av renhållningsordning och avfallstaxa
Kom ihåg att hålla dig uppdaterad om lagar och regler som gäller för avfallshantering. Avgiften styrs av den aktuella avfallstaxan som gäller i våra tre kommuner; Habo, Jönköping och Mullsjö.
Önskar du mer information?
Fyll i formuläret med dina kontaktuppgifter så hör våra miljö- och avfallsrådgivare av sig till dig.