Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Juneavfalls logotyp
Peter Maltell på sortergården.

June Avfall & Miljös avdelningschef för sortergårdarna, Peter Maltell, är tillsammans med sina kollegor redo för att hjälpa besökarna bli bättre på att sortera sitt grovavfall.

Uppmaning från sortergården sortera ditt avfall

Massor av återvinningsmaterial går till spillo på sortergårdarna när besökarna slänger säckar med blandat innehåll i en och samma container. Genom skyltar och förstärkt bemanning vid restavfallet, uppmanar June Avfall & Miljö invånarna att bli bättre på att sortera sina grovsopor.

Det är ingen nyhet att säckar, eller andra förpackningar med avfall, aldrig får slängas direkt i containrarna på sortergården. Men tyvärr händer det alltför ofta. Alla grejer ska packas upp och lämnas i rätt avfallsstation. Det gäller även säckar.

Under 2019 var mer än 60 procent av restavfallet felsorterat. Där låg diskställ, kartonger, glasflaskor, strykjärn, kläder, grytor och mycket annat som borde ha återbrukats eller materialåtervunnits. Den här felsorteringen påverkar både naturen och våra framtida avfallsavgifter. Ju renare ett material är desto större är möjligheterna att använda det på nytt. På så sätt sparar vi jordens resurser.

Nu vill June Avfall & Miljö förbättra besökarnas sortering. Med hjälp av skyltar vid restavfallet på sortergårdarna med budskapet ”Vad har du i säcken? Sortera – återvinn mera” påminner de besökarna om sorteringen.

Bli inte förvånad om du bär på en säck och blir stoppad av personalen. De gör sitt jobb. De hjälper dig med var du ska lämna dina grejer och förklarar varför.

– Vi jobbar ständigt med förbättringar på sortergårdarna, säger Peter Maltell, avdelningschef för sortergårdarna. Han berättar vidare:

– I Huskvarna och Jönköping, våra två största sortergårdar, kommer vi ta emot böcker som vi sedan skickar vidare till återvinning. Ger det bra resultat, så kommer vi att se på möjligheten att få in bokcontainrar även på övriga sortergårdar.

Välkommen att kontakta

Peter Maltell, avdelningschef sortergårdarna på June Avfall & Miljö om du önskar mer information.
E-post peter.maltell@juneavfall.se

Fakta

June Avfall och Miljö AB ägs av Jönköpings, Habo och Mullsjö kommun. Vi hjälper närmare 160 000 kommuninvånare med sophämtning och slamtömning. På våra elva sortergårdar lämnar privatpersoner farligt avfall, elavfall och grovavfall kostnadsfritt. Verksamheter med sortergårdskort är också välkomna att lämna vissa typer av avfall.