Varför hänger det ett meddelande på mitt kärl?
Ibland ser vi något som gör att hämtningen eller återvinningen inte fungerar som den ska, till exempel att avfallet inte är rätt sorterat, att kärlet är för fullt eller att vi inte kommer fram. Då sätter vi ett meddelande på kärlet.

I meddelandet ser du vad du behöver ändra till nästa gång. När du rättar till det kan vi ta hand om avfallet och återvinna det som det ska. Du minskar också risken för extra avgifter.
För att återvinningen ska fungera behöver hela systemet hänga ihop. Du spelar en viktig roll. När du sköter din avfallshantering fungerar hämtningen smidigt.
Det här hjälper oss:
- Sortera avfallet rätt.
- Se till att locket går att stänga.
- Ta in lådan för batterier och ljuskällor mellan tömningarna.
- Håll fritt framför kärlet på tömningsdagen.
- Ställ kärlet med hjulen mot gatan på tömningsdagen.
Här kan du läsa mer om vad som gäller vid felsortering eller överfullt kärl