Sophämtning fyrfackskärl fritidshus
Här får du veta mer om det obligatoriska abonnemanget som gäller för dig som har ett fritidshus. Vi tömmer kärlen från maj till september.
Säsongen för sophämtning pågår mellan vecka 18–37.
Kärl 1 tömmer vi varannan vecka och kärl 2 var fjärde vecka. Vår arbetsdag börjar tidigt. Därför måste ditt kärl stå framme senast klockan 06.00 på tömningsdagen.
Här hittar du alla aktuella tömningsdagar.
Använder du ditt fritidshus utanför ordinarie säsong?
Då kan du beställa extra tömningar av kärl 1. Förpackningarna i kärl 2 kan du själv lämna på närmaste återvinningsstation. Bor du i fritidshuset större delen av året behöver du ett abonnemang för helår. Då gäller samma abonnemang som för villa och radhus.
Detta ingår i ditt abonnemang
Två kärl med vardera fyra fack där du sorterar ditt avfall.
- kärl 1: matavfall, restavfall, tidningar och färgat glas
- kärl 2: förpackningar av papper, plast, ofärgat glas och metall
- tillbehör: batteri- och lamplåda (häng lådan på valfritt kärl när den ska tömmas, förvara den inomhus mellan tömningstillfällena), behållare för mindre plastförpackningar (tips: använd gärna dina begagnade brödpåsar), behållare för papperspåsen med matavfall, en förpackning med matavfallspåsar och en påshållare, slaskup som hjälper dig att ta upp avfall ur vasken.
Matavfallet lägger du i en papperspåse som vi tillhandahåller. Påsarna är gratis.
Även restavfall ska du förpacka innan du lägger det i kärlet. Förpackningar och tidningar lägger du däremot löst i kärlet. Läs mer om hur du ska hantera dina olika avfall.
Avgifter för soptömning
Nedanstående avgifter gäller när dina kärl är placerade inom 3 meter från sopbilens uppställningsplats. Om kärlen är placerade längre bort eller bakom hinder tillkommer avgifter (dragavstånd/placeringstillägg).
Du får en faktura i slutet av sommaren.
Avgiftskategori | Pris för säsong |
---|---|
Fast avgift/hushåll | 950 kr |
Rörlig avgift, 2 kärl 370 liter | 540 kr |
Summa | 1 490 kr |
Ska du flytta eller har du byggt nytt?
Då behöver vi få veta det för att kunna ta hand om ditt avfall och för att kunna skicka fakturan till rätt person.