Sophämtning fyrfackskärl villa/radhus
Här får du veta mer om det obligatoriska abonnemanget som gäller för dig som bor i villa/radhus eller större delen av året i ditt fritidshus.
Abonnemanget består av två kärl med vardera fyra fack där du sorterar ditt avfall.
- Kärl 1 har fyra fack för sortering av matavfall, restavfall, tidningar och färgat glas.
- Kärl 2 har fyra fack för sortering av förpackningar av papper, plast, ofärgat glas och metall.
- I en mindre låda för batterier och ljuskällor lämnar du dina uttjänta batterier och glödlampor. Häng lådan på valfritt kärl när den ska tömmas. Förvara den inomhus mellan tömningstillfällena.
Matavfallet lägger du i en papperspåse som vi tillhandahåller. Påsarna är gratis.
Även restavfall ska du förpacka innan du lägger det i kärlet. Förpackningar och tidningar lägger du däremot löst i kärlet. Läs mer om hur du ska hantera dina olika avfall.
Din soptömning
Kärl 1 tömmer vi varannan vecka och kärl 2 var fjärde vecka.
Vår arbetsdag börjar tidigt. Därför måste ditt kärl stå framme senast klockan 06.00 på tömningsdagen.
Kom ihåg att vi kan behöva ändra dina tömningsdagar vid storhelger. Här hittar du alla aktuella tömningsdagar.
Avgifter för soptömning
Nedanstående avgifter gäller när dina kärl är placerade inom 3 meter från sopbilens uppställningsplats. Om kärlen är placerade längre bort eller bakom hinder tillkommer avgifter (dragavstånd/placeringstillägg).
Du får tre fakturor per år.
Avgiftskategori | Pris per år |
---|---|
Fast avgift/hushåll | 1 285 kr |
Rörlig avgift, 2 kärl 370 liter | 1 930 kr |
Summa | 3 215 kr |
Vill du dela kärl med grannen?
Du kan ansöka om gemensam hämtning av hushållsavfall, det vill säga du delar sopkärl med en eller två grannar som också bor i villa eller radhus. Ni får då varsin fast avgift men delar på den rörliga avgiften.
Ska du flytta eller har du byggt nytt hus?
Då behöver vi få veta det för att ta hand om ditt avfall och kunna skicka fakturan till rätt person.
Detta gäller för uppehåll i hämtning
För villa och radhus kan vi bevilja uppehåll för en period om minst tre månader och maximalt två år. Men vi behöver din ansökan senast sex veckor innan uppehållsperioden börjar. Under tiden uppehållet pågår får du inte nyttja huset.
Önskar du längre uppehåll, eller fler på varandra följande uppehåll?
Ansök om dispens hos din miljöförvaltning.
Habo och Mullsjö kommuner:
Miljöförvaltningen
E-post: miljo@habokommun.se
Telefon: 036-442 82 59
Jönköpings kommun:
Miljö- och hälsoskyddskontoret
E-post: miljo@jonkoping.se
Telefon: 036-10 50 00