Länk till startsida

Driftmeddelande

Betalningsalternativ

Det finns flera sätt att ta emot och betala fakturor. Här ser du vad som gäller för att använda Kivra, e-faktura och autogiro. Vill du har mer information är du välkommen att kontakta oss.

Vill du betala med Kivra?

Med Kivra får du dina räkningar digitalt och kan betala dem direkt i appen eller på webbplatsen.

Så här gör du:

  1. Ladda ner Kivras app eller gå till deras webbplats.
  2. Logga in med Mobilt BankID.
  3. Välj bank och konto första gången du betalar – sedan sköts det automatiskt.

Vill du betala med e-faktura?

Med e-faktura får du din räkning direkt till din internetbank, istället för på papper i brevlådan. Du ser fakturan på skärmen och godkänner den innan betalningen görs.

Så här gör du:

  1. Anmäl e-faktura i din internetbank.
  2. Kontrollera beloppet när du får fakturan. Du kan ändra belopp och betalningsdag om det behövs.

Vill du betala med autogiro?

Med autogiro dras betalningen automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Det kostar inget extra och är enkelt att komma igång med.

Så här gör du:

  1. Anmäl autogiro via din internetbank. Sök på Jönköpings kommun/June Avfall & Miljö.
  2. Eller fyll i blanketten. Du hittar den på Jönköpings kommuns webbplats via länken här nedan, eller så beställer du den av kundfordringsenheten på stadskontoret.

Mer info

Är du ansluten till Kivra hamnar fakturorna automatiskt i din Kivra-brevlåda. Om du inte längre vill ha pappersfaktura, eller skriva in långa OCR-nummer vid betalning, kan du anmäla att du vill ha e-faktura. Med autogiro betalas dina räkningar tryggt och säkert helt automatiskt på förfallodagen, under förutsättning att det finns täckning på ditt konto.

Vi har anslutit oss till Kivra. Det innebär att du som är ansluten till Kivra kommer få fakturor från oss i din Kivrabrevlåda. Då får du posten digitalt men betalar fakturorna på samma sätt som du har gjort tidigare. Brukar du få E-faktura från oss? Då kommer du få det i fortsättningen också.

Vill du ha dina fakturor på papper men är ansluten till Kivra?
Ändra dina Kivra-inställningar. Logga in på Kivra, ställ om June Avfall & Miljö till papperspost (under inställningar).

Vill du också ha konto hos Kivra? Det är gratis, säkert och bra för miljön (du slipper papper). Ladda ner appen eller besök Kivras webbplats för att skaffa Kivra med Mobilt BankID.

Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du se i internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning.

Får jag pappersfaktura?
Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Kan jag kombinera en e-faktura med autogiro?
Ja det går bra. Det innebär att du får en e-faktura men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen. Har du inte autogiro idag – fyll i autogiroanmälan på www.jonkoping.se och skicka in den eller kontakta oss. Länk till dokumentet hittar du längst ner på denna sida.
Vissa banker har ett bättre alternativ till autogiro som heter autobetalning, anmälan och avanmälan sker direkt på internetbanken, kontakta din internetbank för att få mer information om de kan erbjuda tjänsten.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura får du en påminnelse. Har du Kivra får du påminnelse till Kivra annars får du påminnelse på papper.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?Kontakta din internetbank för allmänna frågor. Har du frågor om betalningar kontakta Jönköpings kommuns kundfordringsenheten telefon 036-10 60 50. Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du oss på telefon 036-17 19 00.

Fakturan kommer att skickas till dig som vanligt, men det framgår att beloppet dras via autogiro. Du behöver bara se till att det finns pengar på kontot.

Vanliga frågor

Vi lär oss fortfarande hur du och andra använder webbplatsen. Vår AI jobbar på att förstå vilka frågor som dyker upp oftast. När vi har tillräckligt med information kommer du att kunna se en lista med vanliga frågor här. Tack för ditt tålamod!

Självservice

Tips

Mer information

Länk till startsida

June Avfall & Miljö AB bidrar till en renare och mer hållbar miljö genom att sköta sophämtning, slamtömning och driva sortergårdarna i Jönköpings, Habo och Mullsjö kommuner.