Så stoppar barnen nedskräpning
Fimpar, matrester, förpackningar och servetter utspridda på Rosenlundskolans skolgård. Så såg det ut var och varannan morgon när vaktmästaren kom till jobbet. Nu påminner barnen nedskräparna om vägen till papperskorgarna med hjälp av sina grönmålade fotspår. Papperskorgarna har de skyltat med bilder för att uppmana till eftertanke.
Nedskräpning är dåligt. När skräp hamnar i naturen kan djur skada sig på det, äta upp det eller fastna i det. Det tar lång tid innan skräpet försvinner och innan dess kan naturen bli förgiftad. Risken är också stor att människor som ser nedskräpningen tar efter det dåliga beteendet.
Tillsammans med elever försöker Rosenlundsskolans minska nedskräpningen. De vill att nedskräparna ska slänga skräpet på rätt plats och har därför målat fotspår på marken som leder till papperskorgarna. Och på papperskorgarna sitter bilder som barnen skapat. Arbetet har lärt barnen mer om nedskräpningens konsekvenser och om hur de själva kan hjälpa till att förbättra situationen.
Skolgården är fortfarande till för att användas. Du och andra är välkomna att använda den när skolan är stängd men se till att inte lämna kvar något skräp. Lägg det i papperskorgarna eller ännu hellre, ta med dig ditt avfall hem och sortera det. Då kan till exempel pizzakartongen och läskburken användas till att göra nya förpackningar.
I arbetet mot nedskräpning på Rosenlundsskolan deltar Rosenlundsskolan, June Avfall & Miljö, Upptech och Jönköping University. Arbetet ingår i det europeiska samarbetsprojektet Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities (MOST).