Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Juneavfalls logotyp

Fakturor och betalningar

Här hittar du olika sätt att ta emot och betala dina fakturor. Är du ansluten till Kivra hamnar fakturorna automatiskt i din Kivra-brevlåda. Om du inte längre vill ha pappersfaktura, eller skriva in långa OCR-nummer vid betalning, kan du anmäla att du vill ha e-faktura. Med autogiro betalas dina räkningar tryggt och säkert helt automatiskt på förfallodagen, under förutsättning att det finns täckning på ditt konto.

Vi har anslutit oss till Kivra. Det innebär att du som är ansluten till Kivra kommer få fakturor från oss i din Kivrabrevlåda. Då får du posten digitalt men betalar fakturorna på samma sätt som du har gjort tidigare. Brukar du få E-faktura från oss? Då kommer du få det i fortsättningen också.

Vill du ha dina fakturor på papper men är ansluten till Kivra?
Ändra dina Kivra-inställningar. Logga in på Kivra, ställ om June Avfall & Miljö till papperspost (under inställningar).

Vill du också ha konto hos Kivra? Det är gratis, säkert och bra för miljön (du slipper papper). Ladda ner appen eller besök Kivras webbplats för att skaffa Kivra med Mobilt BankID.

Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du se i internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning.

Får jag pappersfaktura?
Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Kan jag kombinera en e-faktura med autogiro?
Ja det går bra. Det innebär att du får en e-faktura men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen. Har du inte autogiro idag – fyll i autogiroanmälan på www.jonkoping.se och skicka in den eller kontakta oss. Länk till dokumentet hittar du längst ner på denna sida.

Vissa banker har ett bättre alternativ till autogiro som heter autobetalning, anmälan och avanmälan sker direkt på internetbanken, kontakta din internetbank för att få mer information om de kan erbjuda tjänsten.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura får du en påminnelse på papper.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Var vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
För allmänna frågor kan du även kontakta din internetbank. Har du frågor om betalningar kontakta Jönköpings kommuns kundfordringsenheten tfn 036-10 60 50. Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du oss på telefon 036-17 19 00.

Fakturan kommer att skickas till dig som vanligt, men det framgår att beloppet dras via autogiro. Du behöver bara se till att det finns pengar på kontot.

Anmälan om autogiro
Du anmäler att du vill ha autogiro antingen via din internetbank eller genom att fylla i blanketten nedan. Blanketten går också att beställa genom att kontakta kundfordringsenheten på stadskontoret. Autogiro kostar inget extra. Sök på Jönköpings kommun/June Avfall & Miljö hos din bank så ska du hitta oss.

Hur säger jag upp mitt autogiro?
Tjänsten autogiro gäller tills vidare. Vill du avsluta ditt autogiro måste du kontakta din bank eller Jönköpings kommuns kundfordringsenhet, telefon 036-10 60 50.